Eduard Dressler

Over Eduard Dressler

Kwaliteit

De producten van Eduard Dressler worden op maat gemaakt met elegante stoffen van ‘s werelds beste weverijen, deze kwaliteit is goed zichtbaar en voelbaar. Al tientallen jaren komen de meeste van de stoffen van gerenommeerde wevers in Biella (Italie), de provincie waar traditioneel vakmanschap wordt gecombineerd met innovatieve ideeën, de nieuwste technologie en milieuvriendelijke productie processen.

Details

Bij Eduard Dressler worden de producten geproduceerd op basis van traditionele maatwerkmethoden, dit wordt gerealiseerd tijdens een industrieel afwerkingsproces. Detailwerk dat vroeger met de hand gedaan werd, is met succes aangepast en wordt nu gedaan op exclusief ontwikkelde machines.

Vakmanschap

Er worden gevoelige en fijne stoffen gebruikt, er is veel vakkennis nodig om te weten hoe elke stof te behandelen en verwerken. Van het eerste moment van aanraking tot de eindcontrole van het eindproduct is deze vakkennis nodig. Hierbij wordt gebruik gemaakt van geavanceerde machines, maar deze zijn ter ondersteuning en zullen de productie nooit volledig overnemen.

Perfect fit

Een ander teken van expertise is het elegante, sierlijke silhouet dat tegelijkertijd volledige bewegingsvrijheid en comfort bied. Het streven naar perfectie zorgt ervoor dat de pasvorm meerdere keren gecontroleerd wordt, dat is tenslotte de enige manier om het unieke gevoel van comfort te bereiken dat tegenwoordig door mannen wordt gewaardeerd.

Ready to wear

Bij Black Tie hebben wij de ‘ready to wear’ collectie van Eduard Dressler in huis. Zowel op de webshop als in de winkel kunt u de collectie bekijken en kopen. Dressler komt elk seizoen met een nieuwe collectie, dus reden genoeg om  regelmatig onze winkel te bezoeken. Om u net dat beetje extra service te kunnen bieden vermaken wij de items graag in ons eigen atelier. Bijvoorbeeld het korter of langer maken van colbert mouwen, of het aanpassen van de broek lengte.

Made to measure

Wilt u een kledingstuk dat echt helemaal op uw maten gemaakt is? Dan is er de Made to measure service van Eduard Dressler. Wij meten uw maten op en aan de hand daarvan wordt er bijvoorbeeld een colbert op uw maten gemaakt. Eventuele aanpassingen die later nog nodig zijn, zijn geen probleem. Dit kunnen wij voor u doen, in ons eigen atelier.

Persoonlijke aandacht

Op het gebied van maatpakken hebben wij vele mogelijkheden. Voor zowel het pak voor de bruidegom, als het betere businesskostuum.

Ons enthousiaste team van medewerkers begeleidt u zorgvuldig bij het maken van de juiste keuze, perfect passend bij de trouwjurk. Het maken van een afspraak heeft onze voorkeur?

Wilt u een afspraak maken bij Black Tie in Den Bosch en onze vele mogelijkheden op het gebied van maatpakken bekijken? Klik dan hieronder.

Van klein handwerkbedrijf tot industriële productie

Midden in de naderende periode van de wereldwijde economische crisis opende de 21-jarige Eduard Dressler in april 1929 een kleermakerij voor herenkostuums in Großostheim aan de Beierse Main. De opgeleide kleermaker zag zijn toekomst duidelijk voor zich: elke man zou een pak moeten kunnen dragen waarvan de kwaliteit overeenkomt met het hoogste niveau maatwerk. Aanvankelijk werd alles traditioneel met de hand op bestelling gemaakt voor klanten, maar Eduard Dressler zag de toekomst in industriële productie.

Het succes liet niet lang op zich wachten, met bescheidenheid en een solide zakelijk inzicht breidde hij de productie voortdurend uit in Großostheim, het toenmalige centrum van de Duitse kledingindustrie. Vol passie en creativiteit combineerde Eduard Dressler stap voor stap klassiek maatwerk met nieuwe methoden van industriële afwerking. Zelfs in die vroege dagen stond hij erop zijn eigen productiemethoden te ontwikkelen, waarbij hij veel traditionele technieken aanpaste aan industriële processen. Het succes was groot. Een uitspraak van Dressler: ‘De machine vervangt het vakmanschap niet. Samen met de machine wordt vakmanschap bereikt.’ Het resultaat was een product van de hoogste kwaliteit, dat zich toen al onderscheidde van zijn concurrenten. Door de innovatieve productiemethoden kon hij kleding ontwikkelen die een unieke pasvorm en comfort bood. Deze productfilosofie is tot op de dag van vandaag hetzelfde gebleven.

Na de oorlog begon begon de echte groei. Vanwege het toenemende aantal bestellingen moest de fabriek van het bedrijf in 1951 worden uitgebreid. Het huisvestte de administratie, verzendafdeling, persfaciliteiten en montage- en inspectieruimtes van het bedrijf. Het bedrijf is in fasen succesvol uitgebreid. Eduard Dressler vond jonge mensen opleiden erg belangrijk. Daarom creëerde het bedrijf een eigen werkplaats om de volgende generatie gekwalificeerde vakmensen op te leiden. Over het algemeen was het welzijn van de werknemers van het bedrijf een prioriteit en werden er een keuken en eetkamer toegevoegd aan de fabriek, samen met een “cafetaria” met elke dag een ander menu. Eduard Dressler liep meerdere keren per dag door het bedrijf, waardoor hij de medewerkers van advies en hulp kon voorzien. Als een van de grootste werkgevers in Großostheim en omgeving heeft Eduard Dressler bijgedragen aan de economische groei van de regio, niet in de laatste plaats vanwege zijn aanzienlijke maatschappelijke betrokkenheid.

Hij was altijd gepassioneerd over zijn producten. Tweemaal per dag bezocht hij de productieruimtes van het bedrijf om de afgewerkte pakken te inspecteren. In 1960, tijdens de economische bloeiperiode van Duitsland, werden de productiefaciliteiten van het bedrijf uitgebreid met montage- en snijafdelingen in Stadtlauringen, een stad in de buurt van Schweinfurt en de grens met Oost-Duitsland. Daarmee begon het bedrijf zich te specialiseren in herenkleding op maat. De naam “DRESSLER” werd zo bekend in de branche dat het bedrijf begon met het exporteren van kledingstukken naar Centraal-Europa.

De volgende generatie

In 1969 trad Eduards 24-jarige zoon Heinz toe tot het bedrijf en introduceerde veel nieuwe mode ideeën. De gekwalificeerde bedrijfsbeheerder had een van de meest geavanceerde computersystemen geïnstalleerd, verfijnde de productietechnologieën en -processen en ontwikkelde een stijlvolle collectie. Hij breidde de marketingactiviteiten van het bedrijf uit, met de nadruk op het merk DRESSLER om het internationale profiel van het bedrijf te vergroten.

“We maken kleding die de kwaliteit heeft van op maat gemaakte kleding, maar die de drager een aangename bewegingsvrijheid geeft dankzij de eigentijdse en relaxte pasvorm.”

Naast kwaliteit lag de focus ook steeds meer op comfort, vrijetijdskleding kwam namelijk steeds meer op. De pakken werden exclusief in Duitsland op maat gemaakt van lichte en soepele materialen. In 1977 had het bedrijf 750 mensen in dienst.

Het begin van een nieuw tijdperk

Eduard Dressler stierf op 14 augustus 1981 op 73-jarige leeftijd. Zijn zoon Heinz nam de rol van algemeen directeur op zich, vastbesloten het bedrijf te blijven leiden zoals zijn vader had gedaan. Eind jaren tachtig ontwikkelde DRESSLER zich tot het merk EDUARD DRESSLER, waardoor de nationale en internationale bekendheid toenam. Het bedrijf leverde inmiddels aan ongeveer 850 kledingretailers in binnen- en buitenland. Een andere succesfactor was de levering van op maat gemaakte bestellingen en artikelen – zelfs als de lichaamsmaten aanzienlijk afwijken van de norm.

In de jaren negentig bleef Heinz Dressler zich verantwoordelijk voelen tegenover zijn werknemers om zich aan zijn belofte te houden om het bedrijf te blijven leiden zoals zijn vader dat had gedaan. Hij besloot, ondanks de hogere arbeidskosten, de producten uitsluitend in Duitsland te blijven produceren. Pas in 2002 werd de productie uitgebreid naar het buitenland.

Zelfs in een tijdperk van geglobaliseerde processen wordt elk item secuur nagekeken om er zeker van te zijn dat ze aan de Duitse kwaliteitsnormen voldoen. De producten worden constant gecontroleerd op kwaliteit, daarna volgt er nog een volledige eindcontrole in Großostheim. In zoverre is er niets veranderd, zelfs vandaag niet.

In 2003, na een bedrijfscrisis en daaropvolgend faillissement, werden alle processen van het bedrijf herzien en gereorganiseerd. In 2004 werd het familiebedrijf onderdeel van Brinkmann Gruppe Herford.

De nieuwe eigenaren, ook een familiebedrijf, investeerden aanzienlijk in de herstructurering en er werd een logistieke faciliteit gebouwd. Er werd gebruik gemaakt van een moderne, productspecifieke transporttechnologie om de producten te vervoeren en op te slaan.
Die unieke inspectie procedures, vooruitkomend uit die van Eduard Dressler zelf, werden nog steeds gedaan door ervaren kleermakers en kledingspecialisten. Er werd ook een verkooppunt geopend op het terrein.

Het bedrijf keek vol vertrouwen naar de toekomst en richtte zich volledig op het EDUARD DRESSLER-merk en de productie van de premium kwaliteitsproducten van het merk.

In 2011 verliet Heinz Dressler, zoon van de oprichter, het bedrijf om van zijn welverdiende pensioen te genieten. Zijn opvolger als algemeen directeur (verkoop, productmanagement en marketing) was Dieter Reinert, die al vele jaren nauw met hem samenwerkte en een sleutelrol speelde in de ontwikkeling van het merk en zijn producten.

De beste pakken

Wij hebben een uitgebreide collectie trouwpakken en maatpakken, met alle denkbare accessoires van vele merken waaronder: Eduard Dressler, Immediate, Roberto Vicentti, Wilvorst, Tziacco en Enzo Romano

De beste stoffen

Wij werken samen met de bekendste stoffen leveranciers, zoals Loro Piana, Holland & Sherry, Scabal Dormeuil, Zegna, Reda en Harris Tweed. In combinatie met de beste ateliers en kleermakers een garantie voor een perfect pak.

Precies op maat

In ons eigen atelier, aan onze winkel, maken wij alle kleding op maat. Onze ervaren coupeuses kennen de kneepjes van het vak en passen uw kleding perfect op uw maat aan. Zodat het draagcomfort ideaal is en de pasvorm een mooi silhouet geeft.